Att söka sommarjobb.

Hej. Nu tänkte jag gnälla och berätta lite om något jag är mitt uppe i för tillfället. Något jag tycker är pinsamt och oerhört frustrerande, nämligen sommarjobb. Jobb över huvudtaget egentligen.
 
De senaste 5-6 åren har jag, som alla andra, burit den tunga sommarjobbshetsen på mina axlar. Pressen från både mig själv och mina föräldrar att skaffa något att tjäna pengar på under sommaren, vad som helst! Men när båda föräldrarna (och de flesta av deras vänner) jobbar som lantbrukare hopar inte sommarjobbsmöjligheterna för en 16-årig tjej direkt. Och utan en fot inne någonstans, ett första jobb, är det svårt att få något jobb sen. Det kända moment-22 uppstår, hos alla arbetsgivare är erfarenhet meriterande men om man aldrig får chansen till ett första jobb så får man ju aldrig någon erfarenhet. 
 
Jag har såklart alltid haft något litet att göra under sommrarna. Varit barnvakt åt någon bekant, målat lite, tagit några bilder och serverat på någon fest. Och när jag blev gammal och stark nog blev det 2 sommrar ute i stallet som grisskötare. Men jag har aldrig haft ett riktigt jobb. Där jag är anställd av någon jag inte känner och utför ett kontinuerligt arbete under en utsatt tid. Aldrig. När man är snart 21 år är det inte särskilt imponerande att bara skylta med praktikplatser och volontärarbeten på sitt CV. Något annat man upptäckter när man klättrat över 20-årsstrecket är ännu mer oroväckande, och enligt mig bortskämt – man blir kräsen.
 
Efter 1,5 år på en universitetsutbildning så tycker jag någonstans att jag är "för bra" för "vanliga knegarjobb". Det är ju nu man ska börja bygga på karriären! Det hjälper ju inte direkt att ens klasskompisar ska jobba på lokaltidningar, Kvällsposten, P4, SVT och TV4 i sommar. Då kan ju inte jag jobba som bara servitris eller städare. Så det är med viss motvilja jag söker de jobben, för jag söker dem såklart, kan ju inte förvänta sig att ett reporterjobb ska dyka upp bara sådär. Och nu i april börjar svaren trilla in. "Vi har gått vidare med andra ansökningar", "Vi sparar din ansökan tills vidare", "Du har dessvärre inte gått vidare i processen", alla olika formuleringar som innebär samma sak "Nej. Du är inte bra/erfaren/ung nog. Vi behöver inte ens träffa dig för att veta det". 
 
Jag är van vid dessa mejlen. De är den enda sorten jag någonsin fått. För 6 år sen tänkte jag att det var för att jag var för ung. När jag var 18 tänkte jag att det var för jag var för oerfaren. Nu när jag är 20 börjar jag frukta att jag är för gammal. Och fortfarande oerfaren. Och har fortfarande bara gått på en enda jobbintervju i mitt liv (McDonalds, fick givetvis inte jobbet). Jag tycker vanligtvis att jag är ganska stark, blir inte ledsen så lätt, men nu börjar jag bli riktigt jäkla nedslagen. Det är svårt att inte ta det personligt. Självklart kommer jag så snart börja tro att jag helt enkelt inte är bra nog. Inte bra nog att jobba som diskplockare och inte bra nog att jobba med något jag är utbildad att göra. Inte bra nog att ens få chansen att försöka.
 
Men som tur är har min pragmatiska mor uppfostrat mig väl, så jag låter mig själv gräva ner mig en kväll eller två och sen får det vara nog. Okej, så jag är tydligen kass. Eller jag framstår iallafall som kass i det jag visar upp i mina ansökningar. Dags att skriva om personliga brevet! Vara annorlunda i mejlen! Redigera om CV:t! Skriv in en massa obetydligt skit som låter imponerande! Så det är vad jag gjort den senaste tiden. Plus sökt (i stort sett) alla jobb jag är kvalificerad att göra och fiskat efter alla möjliga (och omöjliga) jobb hos min limiterade skara av kontakter.
 
Så nu får jag bara vänta och se. Har en halv möjlighet till ett journalistiskt jobb fortfarande och många av de andra har inte skickat sina nej-mejl än, så hoppet lever kvar. Det krävs mer än så här för att trycka ner mig i bottenskrapet, även om det enligt Sveriges alla arbetsgivare är där jag hör hemma.

Kommentarer
Postat av: Elin Ternander

Åh kämpa på! Förstår de inte hur grym du är är de bara dumma i huvudet.

2013-04-09 @ 22:01:51
URL: http://eternander.tumblr.com
Postat av: amanda

åh know the feeling""!!!

2013-04-09 @ 22:38:14
URL: http://afuckinunicorn.webblogg.se
Postat av: ola axman

Hej, hör av dig till mig så kanske jag kan hjälpa dig med ditt cv och fylla ut det med att vara skribent på vårt magasin.
07044312880

2013-07-11 @ 11:34:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0