tjugohundratretton - teve&film

Ternan satte ihop en finfin lista som fokuserar på det gångna årets film och teve så jag snodde den. 

 

Årets film?
Okej kan erkänna redan nu att jag att jag var tvungen att gå in och kolla min rating history för att komma ihåg vilka filmer jag sett detta året. Det är inte så att det har varit ett dåligt år på något sätt men jag är verkligen värdelös på att rabbla filmer jag sett, (hatar därför frågan "sett nån bra film på sistone?" för jag har aldrig nåt svar). Men efter lite efterforskningar kommer jag fram till följande filmer (kan inte bara välja en):
Catching Fire, Pacific Rim, Gravity. 

 

Årets serie?
Game of Thrones är alltid bra och så även i år. Även Girls hade en bra säsong och min favvis The Newsroom levererade mycket bra. Upptäckte även nya serien som Orphan Black, Mr Selfridge och Orange is the New Black, rekommenderar alla starkt. Om Tatiana Maslany (som spelar åtta olika karaktärer i Orphan Black) inte förtjänar en Emmy så gör ingen i världen det.

 

Årets besvikelse?
Var inte överdrivet förtjust i Star Trek - Into Darkness. Tycker väldigt mycket om den första filmen men uppföljaren nådde inte upp till den över huvudtaget. Downton Abbey hade en rätt tråkig säsong också.

 

Årets mest förtjänta Oscar?
Älskar Jennifer Lawrence men jag måste svara Anne Hathaway här. Hennes insats i Les Miserables var helt otrolig (särskilt den här scenen).

 

Årets minst välförtjänta Oscar?
Chris Terrio för bästa manus efter förlaga. Borde ha gått till Stephen Chobsky för Perks of Being a Wallflower. Den var iofs inte nominerad vilket är det sämsta med 2013's Oscarsgala över lag, att man helt förbisåg 2012's bästa film.

 

Årets upptäckt?
Shailene Woodley, vilken jävla stjärna hon är. Samt Cloud Atlas, som visserligen kom ut 2012 men jag såg den inte förrän 2013. Vet inte varför men jag avgudar den filmen, trots att den är lite antiklimatisk och pretentiös. 

 

"Gamla" filmer som jag "äntligen" sett?
Léon, (hela) När Lammen Tystnar, Terminator 1&2, The Freedom Writers, Ferris Bullers Day Of, Heathers, Fast Times at Ridgemont High (sög dock, se inte den), There Will Be Blood, Gudfadern, The Fighter, The Crow, 127 Timmar, Pearl Harbour, The Departed och Jerry Maguire. Samt en massa till men kan inte riktigt förmå mig att kalla filmer som kom efter 2010 för "gamla".

 

Bästa biokvällen?
Hunger Games-night tror jag. 5 timmar bra film. Tyckte även Iron Man 3 var underhållande och 2013's största guilty pleasure Fast & Furious 6 levde upp till förväntningarna.

 

Årets soundtrack?
Eftertextlåten till The Hobbit - The Desolation of Smaug. Lyssna här och njuuut.

 

Årets uppenbarelse?
Att jag har blivit en lat filmtittare... Har flera gånger valt att se serier eller dåliga, lättsamma filmer i stället för att engangera mig i någon seriös film. Inte för att det är fel på något sätt men det var lite av en uppenbarelse att se hur mitt filmbeteende förändrats. Typ.

 

Årets gråtfilm?
Catching Fire. Varenda scen med Effy gjorde mig tårögd, snacka om karaktärsutveckling. Såg även ung-och-kär-cancer film som heter Now is Good. Given tearjerker som funkade väldigt väl på mig, grät sönder.

 

Årets theme song?
Cloud Atlas. Både theme song och the Cloud Atlas sextet.

 

Årets besvikelse 2?
Ledsen alla Håkan-lovers men jag fatta faktiskt inte riktigt grejen med Känn Ingen Sorg. Gullig, välgjord film men tyvärr inte värd all den hype den fått. Tror mycket beror på att jag inte är insatt i musiken och därför inte känner en så stark koppling, och med den utebliven återstår bara en helt okej kärleksfilm/coming of age-story.

 

Årets saknad?
Kommer för evigt sakna att det inte kommer ut någon ny film i Harry Potter-sviten...

 

Årets mest sedda film?
Finns faktiskt inte så många filmer jag ser flera gånger. Men såg nog Perks of Being a Wallflower mer än en gång och Cloud Atlas såg jag åtminstone 3 ggr.

 

Om Seth MacFarlane gick över gränsen på Oscars?
Vet inte om gå över gränsen är rätt uttryck för vad jag tycker om hans insats. Gå över gränsen i tråkighet kanske i så fall. Hyfsat ofräsch humor och inte något vidare över lag.

 

Om han borde hosta igen 2014?
Nej. Men ser gärna typ Tina Fey&Amy Poehler eller Neil Patrik Harris eller Ellen Degeneres eller någon. Drömmen hade varit om någon av de youtube-reviewers jag följer hade hostat! Blir nog årets tips, skit i alla pretentiösa recensenter på typ Sydsvenskan och DN och SVT och börja följa några på Youtube i stället. För tillfället följer jag Jeremy Jahns, Chris Stuckmann, The Schmoes och Tom Chatalbash. Ja jag vet, en jäkla korvfest är det så under 2014 ska jag se till att hitta några grymma kvinnliga recensenter att följa också.


Kommentarer
Postat av: Elin Ternander

Åh The Fighter glömde jag ta med på "gamla" filmer, gillade den asamycket!

2014-01-03 @ 06:13:53
URL: http://eternander.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0