We are the Harry Potter generation - or at least some of us are



I förrgår var jag och såg den sista Harry Potter filmen. Jag har en del tankar om den men vet inte riktigt var jag ska börja. Jag tyckte om den, helt klart en av de bästa HP-filmerna men jag är ändå lite besviken.


--------------------------------------SPOILERS!---------------------------------------------------------



Det var mycket som var ändrat från boken, grejer som jag tyckte var så perfekt från början att jag inte ser poängen med att ändra det. Några exempel på det är t.ex: Ron och Hermiones kyss, Fred's död och slutstriden mellan Harry och Voldemort.

Vissa scener förstår jag att de var tvungna att ta bort eller göra för att det inte fanns tid, t.ex. att Snape dog i båthuset istället för Spökande Stugan och att de inte tog med mer om Dumbledore's historia eller den Grå Damens. En sån scen som försvann var den när Harry tar sig in i Ravenclaws uppehålls rum och sen försvarar prof. McGonnagall. Jag förstår varför de inte hade med den scenen men jag stör mig ändå, jag tyckte verkligen om den i boken.

En del grejer hade de lagt till också, och allt var inte dåligt. Tyckte om hintarna mot Neville/Luna, ville alltid att de skulle bli tillsammans i böckerna så hade inget emot att de hade lagt till det i filmen. Överhuvudtaget så hade Neville en lite större roll i filmen än i boken vilket var trevligt, gillade att han fick chansen att visa att han verkligen tillhörde Gryffindor.

Så ja, jag tyckte om filmen. Och grät flera gånger. Särskilt i slutet, då de hade musiken från de första filmerna i bakgrunden. Kunde inte låta bli att bli sentimental när man såg Hogwarts Expressen för sista gången.

Är dock så sjukt irriterad på publiken i biosalongen. Varför går man på premiären av Harry Potter om man inte har respekt för filmen?! Jag kanske är överkänslig men jag blir så himla irriterad när man skrattar under seriösa scener. Några exempel på det: när Voldemort försöker övertala Hogwarts-eleverna att ansluta sig till honom och Neville tar några steg framåt och Voldemort säger något i stil med: "I expected someone better". Och folk skrattade! Jäkla dödsätare....
Samma sak under scenen med Dumbledore och Harry på Kings Cross Station. Dumbledore ska precis säga en av de bästa replikerna i hela boken, Harry frågor om detta verkligen händer på riktigt eller om allt är i hans huvud och Dumbledore svarar: "Of course it's happening inside your head Harry-" (idiotiska männsikor skrattar och missar nästan slutet på meningen) "-but why on earth should that mean that it is not real?" (idiotiska människor fattar förhoppningsvis hur idiotiska de var och håller käften som tur är.)

Och när exftertexterna börjar rulla så är folk uppe på fötterna innan regissörens namn ens dykt upp. De verkar inte förstå det vackra i att se alla de som varit med och göra filmens namn ackompanjerat av underbar nostaligisk musik utan jag får försöka ducka och sträcka på mig för att se något och ger sen upp. Och sen har någon bakom mig mage att säga: "Fan vad folk bölade."
....
Varför är du på premiären av Harry Potter, på de bästa platserna i hela salongen om du inte förstår varför folk gråter till den här filmen?!!!

Detta blev en hel uppsats, och jag tror inte att någon orkar läsa det men jag måste vädra min bitterhet någonstans. När jag blir rik ska jag bygga en egen biosalong så jag kan uppleva filmerna med bästa ljud och bild men utan all den störande publiken med sina jäkla påsar och godispapper..

Kommentarer
Postat av: amanda

jag håller med. var någon störig tjej som skrattade under dem "allvarliga" scenerna, jag pallar inte sånt.

2011-07-16 @ 01:19:47
URL: http://paradiscirkus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0